31 December 2011

RESEPI : KEK LAPIS VANILLA-CHOC

Salam dear lovey dovey sekalian ...

seperti biasa amoy comfirm membawa balik sebeg dua makanan balek maktab . memang tak cukup 1 beg . haha . jarang sekali amoy tak bawa balik makanan g sana . bukan jarang ! tapi langsung tak pernah miss menapau makanan sebanyak mungkin . at least hilang jugak ah rasa rindu kampong halaman nanti . =..= walhal nak jimat supaya tak perlu bazir beli makanan kat CAFE ituu

huhu ... lagiponn ... amoy mesti bawa balik makanan sebab perut comel amoy ni COMFEM TERKEJUT dengan makanan sabah . entahlah kenapa ... yang pasti tiap tiap kali balik sabah comfem amoy akan kena dyhydration tahap beruang kutub . cirit birit itulah perkara wajib timbul bila perut ini terkejut dengan perubahan IKLIM PEMAKANAN . doktor , sila tolong jawab kenapa perkara ini boleh berlaku ? walhal orang lain OK je ngaaapp makanan yang sama . heran ...

balek kali ni amoy sempat siapkan sebiji kek lapis yang dinamakan vanilla-choc layers . amoy nak share resepi kat sini =

BAHAN

15 Biji Kuning Telur
6 Biji Putih Telur
16 aun Mentega
1 Tin Kecil Kaya
1 Tin Kecil Susu Pekat Manis
400gm Tepung Hong Kong
200gm Gula Halus
200gm Horlicks
Ovalette
200gm Coklat Masakan (Cairkan)
Vanilla Paste

CARA MEMBUAT

  1. Pukul mentega dan gula sampai kembang .
  2. Telur dipukul ditempat lain sampai kembang .
  3. Mixedkan kedua-dua adunan . Kuar rata-rata .
  4. Masukkan susu , kaya , horlicks , ovalette dan tepung . Kuar rata-rata .
  5. Bahagikan adunan kepada dua . 1 letak coklat masakan . 1 letak vanilla paste .
  6. Bakarlah selapis (dua sudu makan sahaja) demi selapis berselang seli . boleh ikut suka hati masing-masing laa nak lapis selang seli selapis ke hapa . amoy buat selang seli 5 lapis . (^ ^)
  7. Senang giler kan nak buat ? masuk- masuk je bebahan dia asalkan sukatan betul . eh ... yang ketujuh ni bukan cara membuat . motivasi semata-mata untuk anda .



tapikan ... sebenarnya kannn ... time melapis kek ni , amoy confuse dan nyanyuk nyanyuk grandma dengan kiraan lapisan amoy ni . haha ! sebab tu ada lapisan 6 ... ada juga lapisan 4 . =') jangan maraah haa ... lalalalaa





amoyella : sorii gingg ! lama udah amoy tak updet entry . housekeeping lah kata khenn ... (^^)








1 MURID MINTAK CUBIT:

cik Nur Adila binti Jawawie said...

ptt jrg tgk update u dekat reading list. nice sharing. buli bha ni sa cuba. macam sa tinguk sedap sjak.

 

Blog Template by BloggerCandy.com - Background Image by TotallySevere.com