10 November 2011

PERKARA PALING SEDIH

Salam peeps . . .

sekarang amoy sedang dalam dilema untuk menghilangkan parut jerawat yang amat penuh di muka bujur bola amoy ni. setiap hari amoy akan belek belek muka di cermin hajaib mana tahu tiba tiba parut hilang lah khen... hurmm tapi hampa! buat masa sekarang ni amoy belum lagi terjumpa petua lantas mengeshare petua berkenaan kepada anda semua. memandangkan parut ni bersifat kekal , tahan lama  dan tahan lasak makanya memanglah tersangat dan teramat payah untuk dihalau dari permukaan kulit . geram hokeh ! terasa nak sental 24 jam dengan kertas las biar licin semula kulit ini ibarat porcelain . apa yang amoy leh buat sekarang ialah menjaga kulit dengan sebaik mungkin supaya tidak akan ada lagi jerawat atau acne baru tumbuh se ladang di kulit ini . hewhewhew .dan amoy tunggu kulit ni repair dan reborn sendiri .



kira-kira 3 tahun amoy kena serang jerawat dan acne dan kiranya time tu amoy baru sahaja mencapai tahap akil baligh lah kot khenn ... sebabnya amoy haid pun penghujung form 3 (disember) dan stabil semasa tingkatan 4 ... lewat giler hokey ! dan start form 4 lah amoy kena serang jerawat dan acne bertalu - talu . kau hado ? non hadoo . . . dan form 5 , sambung pla masuk Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) , sambung kejap matriks , sambung di IPG ni . . . dan dekat maktab ni lah kulit amoy makin ok dan stabil . ntah hormon apa yang tak stabil kat dalam darah ni sampai mengeluarkan berladang-ladang jerawat dan acne . hewhewhew . sepanjang bergelar orang berjerawat ni , macam macam kenangan yang tercipta , kadang buat amoy duka , kadang buat amoy tertawa sorang sorang . . .
  1. Seorang guru menegur " eh amoy , apa kau buat dengan muka kau ? kena sumpahan ka ? macam kulit hantu dah cikgu tengok " ok ayat cikgu ni comfemlah buat amoy menangis dalam hati . memandangkan dia tegur depan orang ramai , amoy tabahkan jak hati supaya tak menangis . balik jak hostel terus nangis .
  2. Seorang ustazah menegur " amoy , kenapa kulit kau tu kembang semacam ? " hokey , teguran yang ni agak berhemah . . . tapi amoy tak dapat tahan dah air mata , terus menangis dalam kelas tanpa mempedulikan P&P yang berlangsung . time tu memang teruk gila gila kulit amoy , jerawat penuh kat hidung , pipi , dagu  dan dahi . bukan setakat penuh , besar besar plak tu !


dua perkara tu memang ayat paling amoy akan ingat sampai bila - bila . huhu

selalu juga orang kampung tegur pasal muka amoy . terlalu banyak sampai amoy malu nak keluar dari rumah dan terus amoy bersikap antisosial pada masa berkenaan . sudahlah berjerawat , hitam lagi tu kulit amoy sebab bekas bekas jarawat yang banyak juga . almaklumlah jerawat tumbuh bersilih ganti . time tu memang self confident adalah amat low . bukan setakat low . mungkin under-low . amoy merasakan amoy adalah orang paling huduh di dunia . huhu

setiap malam amoy akan kesakitan tahan rasa pedih sebab jerawat yang bermaharaja ladang di muka . study pun tak dapat nak fokus . 

mesti korang merasakan orang yang berjerawat tu pengotor kan ? tetapi pada waktu berkenaan (berjerawat) , amoy merasakan amoylah orang yang paling menjaga kulit di dunia ini . daripada seorang gadis yang hanya ada facial wash dan fair n lovely amoy telah bertukar set2 produk dari klinik pakar kulit , dan kemudian produk beauty saloon dan dan kemudian klinik kulit dan kemudian itu dan kemudian ini dan kemudian bermacam macam lagilah yang disyorkan . sampai ribu - ribu jugalah duit mama amoy kerjakan . setiap minggu pergi buat facial . pernah juga kena cuci dengan asid oleh doktor pakar . sampai ke perubatan tradisional juga hokei . dan semuanya gagal sampailah amoy jumpa sejenis produk yang telah menyembuhkan jerawat setaman yang bermigrasi di wajah dahku . amoy memang dah hampir putus asa . tambah lagi dengan teguran orang , dengan kata - kata yang menyakitkan hati dan telinga , dengan kata - kata yang menguji jiwa , menambah luka sedia ada , memarah pilu lama . macam macam ada . huhu , tak ada orang yang minta jerawat ni datang ok . dia datang sememangnya untuk menguji insan insan yang tabah .


dan amoy takkan lupa perkara ini sampai bila - bila . bagaimana sakitnya kena hina . bagaimana sakitnya jadi manusia yang hodoh , syukur sangat kepada tuhan sebab menyembuhkan penyakit amoy . alhamdulillah

3 MURID MINTAK CUBIT:

Unknown said...

amoy dah makin lawa laaaa... terer make up lg tu.. ko hado?? ;p

♥ AMOYELLA said...

huhu ... tetap juga teringat kes kena tegur tu... wuwuwuuuu

nana said...

nk tnye macm mane boleh hilangkan semua jerawat ???

 

Blog Template by BloggerCandy.com - Background Image by TotallySevere.com